09-10-2021

Hertog Jan verzamelaars dag 2021

Deze dag was voor mij als nieuw lid een bijzondere dag.

Helaas gooide Corona vorig jaar roet in het eten, hierdoor was er geen Hertog Jan Verzamelaars dag, daarom moest het dit jaar dubbel en dwars ingehaald worden. Niet wetende hoe de dag er precies uit zou komen te zien liet ik alles op me afkomen. De dag begon vroeg met een gezellige autorit naar Arcen. Het weer was goed en dit gaf gelijk een mooie kleur aan de dag.

Eenmaal aangekomen op de mooie brouwerij van Hertog Jan begonnen we met goede moed aan het opbouwen van de tent.

Beetje bij beetje kwamen de leden binnenstromen en iedereen zette gelijk zijn beste beentje voor, mooi om te zien dat iedereen z’n steentje bij droeg, voordat we er erg in hadden was de tent gezellig aangekleed en was de middag al in zicht. Tegen 12 uur kwam er een feestelijke touringcar voorrijden die ons met z’n allen naar de Diebels brouwerij in het Duitse Issum zou brengen.

Aangekomen op de Diebels Brouwerij begonnen we de rondleiding met een interessante intro van de brouwer van Diebels, dit gepaard met een mooi Diebels Alt biertje. Vervolgens begonnen we aan de rondleiding en liet de hoofdbrouwer ons het proces zien hoe het Diebels bier tot stand komt en wat hier rondom allemaal bij komt kijken.

Na de rondleiding kwamen we met z’n allen samen in een kamer waar we van alle soorten verschillende bieren konden proeven, dit samen gepaard met goede gesprekken, gezellige groep en een fijne sfeer was het een mooie eerste ervaring voor mij in de Hertog Jan verzamelaars vereniging.

Terug gekomen op de Hertog Jan brouwerij kon ik zien dat de sfeer er goed in zat. Mensen waren hongerig aan het wachten tot het uitstekend uitziende buffet geopend zou worden.

Met goed gevulde buikjes van het eten werd onze avond hervat binnen in de kleine zaal aan de brouwerij van Hertog Jan. Hier hadden we leuke avond vol gezelligheid, heerlijk biertjes en een leuke loterij, dit samen gepaard met een proeverij van vatgerijpt de mooie uitleg over dit speciaal bier van Gerard en Micha, brouwers van Hertog Jan.

Ik kan niks anders zeggen dat dit voor mij een geweldige dag was met een gouden randje.

Jeroen Spaan

Fotos: Rianne Bekkers